Ny VIPstory-sajt

Du har kommit till VIPstory – mitt i en rejäl ombyggnad. Sedan 2004 har det på vipstory.se legat en sajt för tidskriften VIPstory där man mellan 2006 och 2007 även kunde publicera sina egna noveller. Om du letade efter en speciell novell och kom hit via google så kan du hitta den sidan genom att byta ut .se mot .net i adressen. Där ligger sajten kvar som ett arkiv.

Här på VIPstory.se kommer du inom kort att kunna hitta information och uppdateringar om den nya bokserie som kommer ut under våren 2010. Hittills har denna information funnits på VIPstory.org – men den infon kommer nu att flyttas hit!

Ber om ursäkt för att det blir lite struligt.

Och jag vet att sidan är ful som stryk just nu – det ska också bli bättre! :-)

Uppdaterat: de blogginlägg jag flyttar över från VIPstory.org läggs in på det datum de publicerades där och därför ser det lite märkligt ut… Det kändes ändå mest logiskt.

Posted in gamla VIPstory, nyheter | 1 Comment

Uppdatering av läget VIPstory

Jag kände att det var hög tid för en lägesuppdatering på VIPstory-fronten. Vad har hänt sedan sist? Ingenting och väldigt mycket kan man säga.

Jag har lagt väldigt mycket tid på att undersöka alternativ för tryck och distribution. En massa jobb som jag förhoppningsvis bara behöver göra en gång, inför den allra första boken. Bokbranschen är helt enkelt en djungel med en mängd olika aktörer, märkliga villkor, rabatter och andra specialavtal. Målet har hela tiden varit att böckerna ska finnas tillgängliga i både nät- och fysiska bokhandlar.
Nu finns även möjligheten att sälja VIPstory i en egen webbshop vilket kan ge lite lägre pris och bättre marginal, vilket skulle vara positivt.

Sedan tidigare har jag bestämt mig för att print-on-demand är den väg jag ska gå, det är helt nödvändigt för att modellen ska fungera och vi slipper en massa startkostnader. Det innebär att tryckpriset blir större per exemplar, men jag slipper sitta på ett stort lager och att gissa hur stor upplaga som är lagom att trycka. Flexibilitet.

Jag har också funderat över omfånget. Om jag skulle hålla fast vid det gamla (100 sidor) eller låta VIPstory expandera till flera hundra sidor. Jag har bestämt mig för, eller lutar i alla fall väldigt starkt åt, alternativ 1.

Så hur ser tidsplanen ut framöver? Jag har många projekt i luften som tar tid och energi, bland annat min egen debutroman (även den på eget förlag) som heter InnebandyPiraterna och kommer i november. Utöver det ska jag sköta mina vanliga konsultuppdrag (det jag lever på) och familjen (två småbarn och sambo).

Men, VIPstory brinner jag för. Och jag vill ha ut den första boken före jul. En fördel med print-on-demand är i alla fall korta ledtider. Istället för traditionella tryckerier där det kan ta 2-8 veckor mellan färdig pdf och färdig bok så pratar vi om en vecka.

Så, första steget är att slutföra gallringen av novellerna. Andra steget är fler artiklar till första boken (jag har redan fått in en) samt korrekturläsning, layout och annan redigering.

Jag lovar att hålla er uppdaterade om vad som händer.

Tack för ert tålamod!

Kommentarer från gamla sajten:

# Rebecca
Thursday, October 08, 2009 11:08 PM
Det låter bra att det i alla fall händer någonting! Jag började undra lite.

# Torbjörn
Wednesday, October 14, 2009 2:54 AM
OK, tack för meddelandet. Korrekturläsning kan jag hjälpa till med om du vill.

# Sölve
Wednesday, October 14, 2009 6:47 AM
Torbjörn: Det vore kanon såklart!

# kalle
Thursday, October 15, 2009 2:45 AM
Vilket spännande projekt, kul att höra att det rör sig framåt!

/Kalle

# Sölve Dahlgren
Friday, October 16, 2009 7:11 AM
Ja, sakta men säkert framåt. Har en del idéer om utvecklingen också. Har funderat lite på om man faktiskt ska kombinera webbpublicering med print på något sätt till kommande böcker, exempelvis genom att låta läsare rösta fram vissa noveller och en jury ta ut andra.

# Anelik00
Saturday, October 17, 2009 9:12 PM
Hej, det låter spännande med nya sidan Vipstory. tänk om man kan vara med i tävlingen och få till en bra berättelse så att man vinner och får vara med i en av böckerna. Har beställt Jimmy Backmans bok City boy Blues till mitt lokala bibliotek. Har nyss börjat att läsa den. Den verkar bra. Spännande att vara med i en bok som kan läsas av alla. Och att den finns att köpa i bokhandeln.

Vet du något nu när nästa tävling blir?

# Carol
Wednesday, December 02, 2009 9:16 PM
Hej! Jag undrar, om man ännu inte hört ifrån dig, ska man tolka det som att ens inskickade novell inte var av intresse för antologin? Kan vara bra att veta. Tack på förhand för svaret!

# Sölve Dahlgren
Tuesday, December 08, 2009 3:29 PM
Hej,
Hoppet lever fortfarande – även om du inte hört av mig. Boken är nämligen pinsamt försenad och läsningen av noveller ligger fortfarande på min to-do-lista. Har inte hunnit igenom alla ännu.

Däremot har jag spikat att formatet blir i stil med “gamla” VIPstory, alltså 100 sidor. Däremot i svartvit rakt igenom och förmodligen färre bilder, lite mer bok än det gamla tidningsformatet.

Jag jobbar också för att hitta en eller flera lektörer som kan hjälpa mig med läsning av inkomna bidrag i framtiden för att det inte ska behöva ta så här lång tid.

Ang nästa tävling – vill inte sätta igång den förrän jag känner att jag har kontroll på den första.

# Rebecca
Saturday, January 09, 2010 1:32 AM
Skriv gärna en rad när något händer ^^ Jag vet hur lätt det är för projekt att fastna, men de kommer inte loss av sig själva. Lycka till med allt!

# Sölve Dahlgren
Saturday, January 09, 2010 4:41 AM
Ja, det har inte hänt jättemycket sista veckorna tyvärr. Men bilden av projektet och formatet har klarnat som jag skrev ovan för en månad sedan. Och inom kort kommer min leverantör på trycksidan att kunna erbjuda möjlighet att sälja från den här hemsidan vilket ger bättre marginal per såld bok än då de går via bokhandel.

Dessutom ligger jag i startgroparna för att flytta den här bloggen till ett annat webbhotell och gå över till WordPress. Förhoppningsvis inom de närmsta veckorna.

Jag hoppas också få hjälp med “jury-arbetet” i att välja ut noveller. Något som också bör vara positivt för projektets framtid.

Posted in Uncategorized | Leave a comment

Presentera utvalda författare till VIPstory

Har så smått börjat läsa igenom alla inkomna noveller. Det är inget litet jobb. Jag känner ju ett ansvar att dels läsa alla, dels försöka välja ut dem som är bäst eller som känns rätt för den här utgåvan av VIPstory.
Så började jag fundera över hur jag ska göra när jag väljer ut. Förmodligen kommer jag att sortera novellerna i tre olika högar. En där jag väljer ut dem som direkt känns givna, “de här ska med”. Sedan en hög som jag väljer bort, av någon anledning. Och så en hög i mitten som kan gå åt vilket håll som helst.
Frågan är ju då om jag ska börja offentliggöra dem som jag har lagt i hög 1, alltså dem som jag valt ut. (Nej, jag tänkte inte offentliggöra dem som jag valt bort, däremot meddela författaren per mail såklart). Jag kommer inte heller att kommentera varje novell individuellt, det finns inte tid att göra det ordentligt.
Vad tror ni – är det en bra idé att presentera en utvald novell och dess författare åt gången? Eller är det för mycket doku-såpa över det? Typ en väldigt lång konstpaus mellan presentationen av varje “finalist”?
Får fundera vidare på det medan jag läser fler av dessa spännande, roliga, intressanta, fängslande noveller jag fått in. Det är verkligen kul att se hur lika och olika man kan tolka temat. Och vilken geografisk spridning det blivit på var de utspelar sig.

Förresten, lämna gärna fler förslag på författare som du vill läsa om i VIPstory-böckerna framöver.

Kommentarer från gamla sajten:

# kalle
Saturday, August 22, 2009 6:33 AM
Jag vet inte om det spelar så stor roll hur de utvalda presenteras. Det är ju ändå säkert huvudsakligen vi som skrivit som läser här kan jag tänka mig, kanske ingen större publik att göra det spännande för. Men visst, en ide skulle ju kunna vara att publicera en novell i taget på internet, så att man får läsa de andras noveller redan på det här stadiet?

/Kalle Björck

# Rebecca
Sunday, August 23, 2009 7:47 AM
Är det inte risk att det blir en “klasskillnad” mellan novellerna om de säkra publiceras för sig, redan innan man får läsa dem och bilda sig en uppfattning?

# Sölve Dahlgren
Sunday, August 23, 2009 2:42 PM
@ kalle: Enligt statistiken är det betydligt fler än de som skickat in noveller som är här och läser på sidan. Jag hade dock inte tänkt lägga ut några hela texter på webben i dagsläget.

@ Rebecca: Bra poäng. Jag bör vänta tills jag valt ut alla så att jag kan lägga ut namnen utan att de har någon inbördes rangordning. Däremot har jag funderat på att lägga ut en möjlighet att betygsätta varje novell, som en läsarundersökning när boken är ute.

Posted in nyheter | Leave a comment

Vilka författare vill du läsa om?

Utöver noveller så kommer VIPstory-böckerna att innehålla artiklar om olika författare, både svenska och utländska, både aktiva och legender från svunna tider.

Förslag mottages tacksamt. Det får gärna vara författare som har ett gott öga till noveller, även om jag säkert kommer att skriva om romanförfattare också.

I kommentarer (på andra blogginlägg) och mail har jag redan fått förslagen nedan, men lägg gärna till fler nedan som kommentarer. Kanske någon svensk författare som man kan intervjua rentav?

Kalle skriver:
Ernest Hemingway
För att hans berättarteknik är något vi alla som själva skriver noveller borde känna till och få lära oss mer om. Jag blir ständigt imponerad över hur han med så få ord frammanar en så tydlig stämning och hur han beskriver personers känslor nästan uteslutande i och och med deras handlingar istället för genom överflödiga adjektiv.

Novellskrivande handlar ju i grund och botten om att lyckas förmedla något slags budskap inom ramen för en kort text, och av vem kan vi lära oss mer om detta än Hemingway? Oavsett vilket genre man skriver inom tror jag en redogörelse för hans berättarkonst skulle intressera samtliga författare på VIP-story, såväl som andra som är intresserade av att skriva. Dessutom hade Hemingway ett spännande liv utanför skrivandet som gör honom allmänt intressant för en större läsekrets.

Trille:
Paulo Coelho
Därför att han skriver fantastiska böcker som ger perspektiv på livet och den värld vi känner till, eller kanske borde vara mer uppmärksam på. Det finns ett djup i hans böcker som många andra saknar, man kan läsa dem flera gånger om och hitta nya detaljer och vinklar varje gång. Han är värd att uppmärksammas!

Lasse:
Apropå artiklar… jag vet att jag ofta tjatar om Borges, den blinde världsbibliotekarien. Är en artikel om honom något att fundera på? Har nyss plöjt ett par novellsamlingar av Garcia Marques också. Och så har vi ju Peter Nilson också… kanske en liten text om konsten att skriva essäer?

Torbjörn:
En av mina absoluta favoriter är Nobelpristagaren Per Lagerkvist och hans novellsamling Onda sagor från 1924! Men jag tänker även på Hjalmar Söderberg och Anton Tjechov. Eller Doris Lessing, för att ta en kvinna.

Stefan:
Ray Bradbury, läser på Wikipedia: “Typiskt för många av Ray Bradburys verk (se till exempel The Martian Chronicles ovan), är att de består av en samling noveller, försedda med en ramberättelse, som gör att det är vanskligt att avgöra om verket är en novellsamling eller en roman.”
Bara det vore väl häftigt, just gränslandet mellan noveller och romaner?

Kommentarer från gamla sajten:

# Carol
Tuesday, August 18, 2009 11:58 PM
Fantastiska författare med novellsamlingar i bagaget är Janet Frame, Elizabeth Strout, Alex Keegan och Stephanie Vaughn. Med blickarna riktade några centimeter bortom det förväntade vet dessa fyra att skildra vanliga, ibland udda eller ensamma individer på ett sätt som gör mänskligheten lite vackrare än förut.

# Carol
Sunday, September 13, 2009 10:17 PM
Ett annat hett tips är Johanna Holmström som skrivit fina och prisbelönade novellsamlingar: http://www.soderstrom.fi/Author.php?id=755

Posted in Uncategorized | 1 Comment

Tack för alla noveller

Igår var det deadline för noveller till den första boken. Exakt kl 00.00 i natt skickade en författare in sin novell och några minuter tidigare en annan. Totalt blev det ca 40 noveller att välja bland så nu ska jag sätta mig och läsa några varje kväll och försöka mig på att välja ut de bästa. Det blir inte lätt misstänker jag.

Förutom noveller hade jag även tänkt ha med ett antal artiklar om skrivande samt om några olika författare, kanske gärna sådana som gjort sig kända för noveller.

Jag slänger ut frågan här – vilka författare skulle du vilja läsa om? Både svenska och utländska, både levande och döda. Lägg till namnen i kommentarerna nedan och motivera gärna varför. Bland dem förslag jag fått tidigare finns Borges.

Kanske du rentav är intresserad av att skriva en artikel om en författare? Jag hade tänkt skriva en hel del själv – men annars tillämpa samma royaltymodell som för novellerna även på artiklar.

Kommentarer, sparade från gamla sajten:

# Trille
Wednesday, August 12, 2009 9:40 PM
Paulo Coelho
Därför att han skriver fantastiska böcker som ger perspektiv på livet och den värld vi känner till, eller kanske borde vara mer uppmärksam på. Det finns ett djup i hans böcker som många andra saknar, man kan läsa dem flera gånger om och hitta nya detaljer och vinklar varje gång. Han är värd att uppmärksammas!

# Torbjörn Wester
Thursday, August 13, 2009 8:52 AM
Hej!

Jag kan absolut tänka mig att skriva en del artiklar.
Jag har tidigare frilansat som skribent på en datortidning.
Mitt intresse för novellkonsten är stor. I min bakgrund har jag f.ö. även att jag studerat litteraturvetenskap.
Var snäll och hör av dig med mer info om vad du har tänkt dig!

Med vänliga hälsningar,
Torbjörn Wester

Ps. Dessutom har jag en idé för försäljningen av de avskrivna VIPstory-böckerna/tidskrifterna.

Med vänliga hälsningar,
Torbjörn

# kalle
Thursday, August 13, 2009 6:55 PM
Ernest Hemingway.

För att hans berättarteknik är något vi alla som själva skriver noveller borde känna till och få lära oss mer om. Jag blir ständigt imponerad över hur han med så få ord frammanar en så tydlig stämning och hur han beskriver personers känslor nästan uteslutande i och och med deras handlingar istället för genom överflödiga adjektiv.

Novellskrivande handlar ju i grund och botten om att lyckas förmedla något slags budskap inom ramen för en kort text, och av vem kan vi lära oss mer om detta än Hemingway? Oavsett vilket genre man skriver inom tror jag en redogörelse för hans berättarkonst skulle intressera samtliga författare på VIP-story, såväl som andra som är intresserade av att skriva. Dessutom hade Hemingway ett spännande liv utanför skrivandet som gör honom allmänt intressant för en större läsekrets.

Mvh
Kalle

Posted in Uncategorized | Leave a comment

Klart med första bokens tema – Återkomsten

En nyhet med VIPstory i sin nya tappning är att varje bok ska ha ett tema. Det gör att det blir en röd tråd genom de utvalda novellerna även om det säkert kommer att spänna över många olika genrer.

Det allra första temat kändes givet (när jag väl kom på det).

Tema: Återkomsten – fem år senare
“Du ska skriva om någon eller något som gör en återkomst efter att ha varit borta (tolka själv) under fem års tid.”

Det lämnar en hel del frihet för dig som författare.

Novellen får vara mellan 3.000 och 25.000 tecken lång (måttet inklusive blanksteg) vilket motsvarar ca 500 respektive 5.000 ord. Den ska avslutas med orden “SLUT” (för att vi ska vara säkra på att ha hela texten kommit fram).

Be gärna någon om hjälp med korrekturläsning innan du skickar in texten. Det är inte bara rättstavning som avgör vem vi väljer men det påverkar trots allt det första intrycket om din text innehåller alltför mycket fel.

Titeln på novellen får inte innehålla ordet återkomst (hur kul vore det med tio noveller som heter Återkomsten?). Novellen får inte heller vara publicerad i tryckt form tidigare.

Sista datum för att skicka in noveller till den första boken är den 5 augusti 2009. Uppdaterat: förlängd deadline till 9 augusti 2009.

Därefter kommer ett antal noveller att väljas ut (ca 10-15 stycken) för publicering i boken. Utvalda texter arvoderas helt enligt VIPstorys royaltymodell utifrån faktiskt försäljning.

Klistra in hela din novell i ett mail (inga bifogade filer – vi kommer att be dem som blir utvalda att skicka över texten i word-format eller liknande vid behov) och skicka till aterkomsten@vipstory.se med ämne/subject “Novell: [din titel]”

Glöm inte ange ditt fulla namn, postadress, postnr & ort, telefonnummer samt e-postadress i mailet så att vi enkelt kan komma i kontakt med dig vid behov.

Namnen på de författare som valts ut kommer att presenteras här på VIPstorys sajt i augusti/september.

Posted in Teman, VIPstory bok 1 | Tagged | 1 Comment

Flash fiction – eller hur lång är en kort novell?

VIPstory är till för noveller. Men inte sällan får jag frågan – hur lång är en novell? Och varför ska man dela in berättelser utifrån dess längd?

På svenska har vi först och främst romaner och noveller. En ganska grov uppdelning på berättelser av väldigt olika längd. Därmed diskuteras ofta hur lång en novell får vara innan den blir en roman. På svenska är vi vana att ange textlängd i antal tecken medan engelsktalande alltid använt antal ord. I vanliga ordbehandlingsprogram går det att få fram båda måtten snabbt och lätt.

Tittar man på engelska finns det en växande flora av definitioner på kortare berättelser. Utifrån Wikipedias text om Flash Fiction så hittar jag dessa olika steg på skalan.

Roman (novel) = mer än 40 000 ord (ca 250 000 tecken)
Lågnovell (novella) = 17 500-40 000 ord (ca 120-250 000 tecken)
Novellett (novelette) = 7 500-17 500 ord (ca 120 000 tecken)
Traditionell novell (short story) = 2501-7500 ord
Kortnovell (short short story) = 1001-2500 ord (ca 6000-13 000 tecken)
Mikro-novell (sudden fiction, flash fiction, micro fiction, postcard fiction) = färre än 1000 ord (ca 5000-6000 tecken)
Drabble = exakt 100 ord
69er = exakt 69 ord
Nanofiction = exakt 55 ord

Begräsningen i ett maximalt antal ord eller till och med ett exakt antal ord är en utmaning men också en bra ram som hindrar författaren från att sväva ut. Men visst får man minnen av gymnasieskolans uppsatsskrivning där man skulle skriva minst x antal ord eller sidor?

Det får mig att fundera över om jag kanske skulle lägga till ett begrepp för en VIPstory i form av vilken textlängd novellerna som publiceras där ska vara? Jag har ju redan i första uppdraget avgränsat längden: 3000-20000 tecken. Vilket skulle kunna motsvara typ 500-3500 ord. Alltså någonstans mellan mikronovell och traditionell novell.

Vad tycker du är lagom längd?

Posted in nyheter | Tagged , , | Leave a comment

Royaltymodellen för böckerna

VIPstory tillämpar en rak och enkel royaltymodell. Den innebär att författarna delar både risk och möjligheter med utgivaren.
(Förtydligande: det enda författaren riskerar är den tid de lägger ner på att skriva sin novell, se även kommentarerna nedan)

För varje text (noveller och artiklar) som publiceras i någon av böckerna i VIPstory-serien utgår en royalty på 1,00 SEK/sålt exemplar av den bok där den är publicerad. Det gäller om boken säljs i tryckt form, för digital form (pdf, e-bok etc) kan det bli aktuellt med andra royaltysatser beroende på vilket pris som sätts på dessa. Fördelningen ska dock vara densamma mellan utgivare och författare även på de digitala utgåvorna.
Pga den adminstration som krävs så sker utbetalning först då royaltyn uppgår till minst 250 kronor.

Eftersom vi jobbar med print-on-demand (pod) finns det inga förskott – det trycks helt enkelt ingen upplaga som läggs på lager. Det trycks ett exemplar först då en bok har beställts. Med pod är tryckkostnaden högre per exemplar – men samtidigt slipper man betala för tryckning av osålda böcker…

Dahlgrens Förlag betalar ut royalty i efterskott varje kvartal efter att avstämning skett hos vår tryckeripartner som sköter tryck och distribution. Förlaget betalar även sociala avgifter på royaltyn samt drar preliminär skatt på utbetalda belopp.

Om du har eget företag (samt F-skattsedel) och föredrar att fakturera så meddela oss. Du kommer då att få ett faktureringsunderlag och kan fakturera 1,33 SEK/sålt exemplar eftersom du själv kommer att stå för de sociala avgifterna.

Royaltysatsen gäller från första till sista bok, oavsett om det säljs 100 eller 5000 exemplar. Det innebär att arvodena kan variera mellan olika böcker utifrån hur populära dessa visar sig bli.

Böckerna kommer att finnas tillgängliga via alla bokhandlare som väljer att ta in dem. En stor del av försäljningen kommer sannolikt att ske via nätbokhandlare.

Jag hoppas att du som författare också hjälper till att marknadsföra böckerna, exempelvis via din blogg.

Det kan också förekomma tävlingar där författare får möjlighet att utöver royaltyersättningen också kan vinna andra priser.

Kommentarer från gamla sajten:

# Jenny
Friday, June 26, 2009 7:56 PM
Vad menas med en royalty?

# Sölve
Saturday, June 27, 2009 5:21 AM
Citerar wikpedia: “Royalty = ersättning till författare, patenträttsinnehavare, upphovsmän, artister med flera, beräknad efter storleken av försäljning, tillverkning, offentlig uppspelning eller dylikt.”

# Karin Ramsing
Thursday, July 16, 2009 10:38 PM
Funderar på att skicka in en novell till Återkomsten. Blev dock lite konfunderad över Royalty-reglerna: “VIPstory tillämpar en rak och enkel royaltymodell. Den innebär att författarna delar både risk och möjligheter med utgivaren.” Vad är det för risker jag tar? Eller gäller det bara om jag skickar in något annat i ett annat sammanhang?

Karin

# Sölve
Thursday, July 16, 2009 10:53 PM
Det var en lite otydlig formulering, ser jag i efterhand. Det jag syftar på är risken att det inte blir så många som köper boken, och därmed inte blir mindre royalty som författaren får. Liksom utgivaren. Men som författare riskerar du inget annat än den tid du lagt ner på att skriva din novell.

För mig som utgivare så finns det ändå vissa kostnader (ett par tusenlappar) som jag riskerar att inte kunna täcka. Men eftersom jag kör print-on-demand så minimerar jag i alla fall min ekonomiska risk. Denna del av risken tar jag dock själv, liksom all den arbetstid som krävs för att layouta böckerna.

Posted in nyheter | Tagged | Leave a comment

Återupplivandet av VIPstory

Det här inlägget publicerades ursprungligen på min blogg Gråzon för några dagar sedan. Men jag tänkte att det passar bra även här för framtida referens eftersom det innehåller en hel del tankar.

Okej, nu har jag bestämt mig. Liket ska återupplivas. I höst kommer VIPstory tillbaks i ny form, vis av erfarenhet och stärkt av den tekniska utvecklingen under fem år.

Kort bakgrundshistoria
För dig som inte känner till VIPstory så är (var) det en tidskrift som startades av mig i början av 2004. Första numret kom i februari och andra sommaren samma år. Tryckt i högsta kvalitet (linnetrådsbunden i danskt band) på bra papper och med snygg (tycker jag själv) layout. 100 sidor i färg. Innehållet var noveller, författarporträtt, tips & råd kring skrivande. Ungefär så.
Uppskattad av dem som läste och köpte men tyvärr var distributionen för svag. Och framför allt band jag alla pengar i upplaga. Den osålda upplagan (totalt ca 5000 ex) är nu avskriven och jag funderar på de tre alternativen som finns:
1) Sälja dem billigt med någons hjälp (outlet, strandförsäljning) – hör av dig om du är sugen på att göra det. Är du driftig kan du tjäna pengar på det.
2) Använda dem som marknadsföring inför återupplivandet – alltså dela ut dem på stan och hoppas att folk sedan vill köpa “nya” VIPstory
3) Skicka allt till pappersåtervinningen

Nutid/framtid
Idag är print-on-demand utbyggd på ett helt annat sätt än då. Framför allt har jag sett det som den bästa modellen. Nya VIPstory blir ingen tidskrift utan en bokserie. Varje bok får en egen titel och säljs via nätbokhandlare – och andra bokhandlare som vill ta in den förstås. Den får därmed en bättre livslängd. Innehållsmässigt tänkte jag nog ändå försöka behålla mixen med lite författarporträtt/intervjuer, tips för den som skriver själv. Men 80-90 procent av innehållet blir precis som tidigare noveller.
Varje utgåva ska nu ha ett tema. Jag insåg snabbt med gamla VIPstory att novellerna spretade åt alla möjliga håll. Det var rysare, kärleksdraman, filosofiska, deckare, ja allt möjligt. Det ska det fortfarande vara men det måste finnas en gemensam nämnare, en röd tråd.
Inför varje utgåva kommer jag därför att sätta en ram och en deadline för dem som vill medverka. Sedan väljer jag ut de bästa med hjälp av en grupp lektörer. Vi får se hur stora mängder det kommer in. Jag vill minnas att jag fick in 300-400 noveller inför nr 2 av gamla VIPstory…
Så just nu spånar jag på vilket som blir det allra första temat. Siktar på en deadline i början av augusti eller något sådant. Dessutom ska jag sätta ner villkoren kring publicering. Jag tänker i alla fall använda en modell som innebär att jag och alla medverkande skribenter delar risken och möjligheterna. Alltså en royaltybaserad ersättning. Blir det flopp och vi säljer 300 böcker blir ingen rik, men blir det flipp och vi säljer 20 000 böcker så blir vi inte heller rika men har i alla fall råd att åka till Thailand eller nått…

Webbsajts-dilemmat
Mitt största dilemma just nu är webben för VIPstory. Det finns nämligen en befintlig hemsida (vipstory.se) som har legat och skvalpat utan egentlig omvårdnad de senaste tre åren. Men det kommer fortfarande nästan 1000 unika besökare dit varje månad och den finns indexerad i Google med rätt många sidor eftersom det var möjligt att publicera sina egna texter där.

Därför bestämde jag mig för att använda denna domän för den nya sajten istället, vipstory.org som väl också är ett helt okej namn. Uppdaterat mars 2010: Nu har jag flyttat över sajten till vipstory.se istället.

Men det viktigaste beskedet – VIPstory lever snart igen!

Posted in nyheter | Leave a comment